PROPELLER

Motovarjurite foorum
Tänane kuupäev Teisipäev Sept 17, 2019 9:10 am

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 13 postitust ] 
Autor Sõnum
PostitusPostitatud: Laupäev Mai 21, 2011 1:57 am 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 249
Asukoht: Ott Maaten, Saue
NB! Tähtis !! NB!
Mõni päev tagasi kontakteerus minuga Lennuliiklusteeninduse AS, et uuendada koostöölepingut Propeller OÜ-ga, mis puudutab Tallinna lähialas lendamist märgistatud alas. Telefonivestlus läks pikemaks - vastaspoolel oli konstruktiivne, asjast huvitatud inimene - ja seetõttu tutvustasin talle pikemalt arenguid tiibvarjuspordis ja -liikumises: pilootide, lennumasinate umbkaudset arvu, ELF alamkomitee ja ETL eesmärke, missiooni ning ka meid puudutavat problemaatikat kontrollitavas õhuruumis lendamisel. Lennuliiklusteenindust asi huvitas ning leppisime kokku, et kohtume Tallinna tornis (TLL) 30.05.2011 kl. 09:00 et pikemalt arutada võimaliku reeglistikku, mis sobiks kõigile osapooltele ja mida oleks administratiivselt lihtne jõustada. Lennuliiklusteenindus oli väga huvitatud, et üldised koostööreeglid lepitakse kokku ETL vms katusorganisatsiooniga, mille kaudu need edastatakse kõigile tiib-motovarju klubidele selleks, et ei peaks igaühega ükshaaval lepinguid sõlmima ja protseduure kokku leppima. Samuti oleks neil lihtsam ühele organisatsioonile edastada infot kontrollitavas õhuruumis toimuvate muudatuste kohta.
Jutuajamise käigus tutvustasin talle kitsaskohti paljudes hetkel poolkehtivates nö. kokkuleppereeglites, mis paraku päriselus hästi ei taha toimida või pigem toimivad kohmakalt. Lisaks tutvustasin talle kõiksugu muud meie lendamisega seotud tehnilist problemaatikat (transponderite, raadioeksamite, lennusagedustega raadioaparatuuri laialdase kasutamise ebareaalsus).
Näited mitte väga hästi toimivatest kokkuleppereeglitest:
1. Saue asub TLL lähiala servas ja enne igat lendu peaks torni helistama. Kuna lennatakse madalalt (kuni 150m), väljutakse/sisenetakse tihti lähialasse, siis tegelikkuses jäetakse helistamata.
2. Koostöölepetes Tallinna lähistel määratletakse alati kindlad lennuala piirid kaardil. Tegelikkuses on need väga kitsad ja päris lendamisel nendest väljutakse ja neid ei järgita: näiteks kui teen lennu Saue - Hüüru - Tabasalu - Keila - Saue olen ammu oma ruudust väljas samas kui helistamise teel minu nö. "pika lennuplaaniga" ei ole Tallinna torni korrapidajal aega tegeleda - tema kas aktiveerib või deaktiveerib minu ruudukese kaardil.
3. Pikkade marsruutlendude ajal läbitakse lühiajaliselt TLL lähiala - seda ei ole võimalik jooksvalt torni teavitada. Kui tulen näiteks Kohilast ja ees terendab Saku ja paari km kaugusel sihtpunkt Saue kas arvate, et maandun enne Kanama viadukti enne Sauet selleks, vältida kontrollitavat õhuruumi? Loomulikult mitte - lendan sujuvalt need 5 kilomeetrit mõne minutiga kohale, tiirutan veidi ja maandun kodupõllul ning päris elus ei ole sellest mingit probleemi. Samas on see ebaseaduslik ja lend lähialas ei olnud eelnevalt kooskõlastatud.
4. AM raadioside torniga ei ole realistlik. See eeldaks, et kõik piloodid, kes räägivad lennundussagedustel omaksid vastava võimekusega raadioaparatuuri ja oleks läbi teinud ka nö. raadioeksami. See ei ole reaalne: paljud piloodid jäävad alati "pimedateks" lenduriteks. Samas mingite eraldi tiib-või motovarjusagedustega ei hakka lennujuhtimine iialgi mässama (vähemalt Tallinnas)
5. Lennates punktist A punkti B ning läbitakse kontrollitavat õhuruumi. Tihti aga lennuplaan muutub - jällegi on probleemne torni jooksev teavitamine.
6. Helistamisel torni on alati nõue, et pärast lennutegevuse lõppu teavitatakse torni. Tegelikkuses läheb see sageli meelest. Seetõttu on tornis ka vahel olnud paanika ja valmistatakse välja saatma päästemeeskondi "kaotsiläinud" motovarjurite otsimiseks. Õnneks tegelikkuses muidugi nii kaugele asi pole läinud.

Milleks kõik see pikk jutt?
Selleks, et telefonikõne lõpuks me leppisime kokku, et kohtumisel 30.05.2011 kl 09:00 toon lauale ettepanekud kuidas meie lendamist ja selle nö. kontrollimist muuta lihtsamaks, kergemini administreeritavaks ja vähem koormavaks. Nende palve oli, et me väljuks praegu kehtivast kontekstist ja erinevatest kokkuleppereeglitest ning esitaksime selised ettepanekud nagu meie ise ideaalis sooviksime.
Seetõttu on vaja paljude varjurite kiiret ajutegevust ja ratsionaalseid ettepanekuid kuidas asja lihtsustada. Teen ise otsa lahti:

Üldpõhimõtted lennujaamade lähialades - meie ja ka kõigi teiste lendajate jaoks on kriitilise tähtsusega õhuruum seotud alati lennurajaga, selle suunaga, pikkusega ja samuti veidi ka lennuvälja ringiga (ehk siis lennuk, millel ei õnnestu mingil põhjusel maanduda vms läheb alati lennukaartidel kindlalt määratud kordusringile). Meie ratsionaalsed ettepanekud peaks lähtuma sellest tõsiasjast.

1. Lähialades (kontrollitav õhuruum alates maapinnast) võivad moto- ja tiibvarjurid ILMA TORNI TEAVITAMATA lennata asustatud punktide piiridest väljaspool (st mitte Tallinna, Tartu vm linna kohal) mitte kõrgemal kui 150m maapinnast st. u 500 jalga merepinnast (ASL-above sea level). Kui soovitakse kõrgemale tõusta, tuleb sellest eelnevalt torni teavitada. See kõrgus lubab meil teha madalaid lende, koolitust jms legaalselt, ilma torni pidevalt teavitamata.
2. Marsruutlendudel lähiala läbimisel järgitakse sama põhimõtet. Kui mingil pikemal lennul sisenetakse lähialasse (kontrollitud õhuruum), siis lõik kontrollitavas õhuruumis läbitakse alati mitte kõrgemal kui 150m maapinnast (ca 500 jalga ASL)
3. Lennujaamade rajasektorisse näit 4 km laiuselt (maa-ala mis jääb lennurajaga samadesse suundadesse) on keelatud lennata lähemal kui 12 km lennuraja otsast.
4. Samuti on RANGELT KEELATUD lennata rajaga külgsuunas lennujaamade territooriumitele lähemal kui 2 km.
5. Keelatud on igasugune lend aktiivsete lennujaamade territooriumide kohal, üle vms.
6. Tehke ettepanekuid, kuidas reguleerida kõrglende (üle 4500 jala - ca 1400 m )....
jnejne
kõik ettepanekud ja heietused on teretulnud....
Tundes Lennuliiklusteeninduse AS-i arvan, et TLL lähialas 500 jalga ASL võib küsida, aga seda meile ei anta/lubata - seevastu 350 jalga e. 100m maapinnast, arvan, oleks täiesti reaalne.

Vormistus?
Motovarjurite lendu sh kontrollitavas õhuruumis võiks edaspidi reguleerida Lennuliiklusteeninduse AS ja näit. ETL või ELF alakomitee sõlmitud lihtsate põhimõtetega kokkulepe, mida on lihtne täita ja meeles pidada ja KÕIK piloodid kohustuksid seda täitma - see oleks osaliselt nö. aukoodeks.
Kui me suudaks taolise kokkuleppe kuidagimoodi Lennujuhtimisega ära vormistada, siis on reaalne lootus, et saab Lennuametis teha ettepanekuid seadusaktide (Lennundusseadus, TLL Õhuruum, jt) vo. mingis tulevikus korrigeeritud meile soodsamas suunas - Lennuameti spetsialisti Arno Kase sõnul on Lennundusseaduse järgi meie lennuvahenditega lendamine kontrollitavas õhuruumis, isegi kokkuleppel torniga, praeguse seadusandluse järgi ikkagi seadusevastane tegevus.

Kirjeldan ülaltoodut lihtsalt ühe Tallinna lähialas elava aktiivse motovarjuri seisukohalt, aga usun et problemaatika kattub ka paljude teiste motovarjuritega, kes lendavad kontrollitud õhuruumis (sageli ka ise seda teadmata). Samuti kergendaks lihtne reeglistik näiteks Võru, Tartu vm päritolu piloodi elu kui ta tahaks lennata või satub juhuslikult lendama talle suhteliselt tundmatu Tallinna, Pärnu vm lennujaama lähistel. Näit. pärnakad satuvad Harjumaale ja tahaks lennata Keilast Loksale jnejne. Jääb ära igasugune sahmimine TLL torni telefoninr-ga ja samas on asi reguleeritud ja legaalne.
Muuseas kas Jõhvi lendurid teadsid, et kui nad tõusevad 3000+m kõrgusele, oleks nad pidanud selle Tallinna torniga kooskõlastama? Kas teised motovarjupiloodid teavad, et kui nad tõusevad ükskõik kus paigas Eestimaal (näit. Sõmerpalus v Ristnas) üle 1500m ASL peaksid nad selle Tallinna torniga kooskõlastama? Vaevalt.... Seaduse järgi ei ole taoline lend lubatud - see on ebaseaduslik. Ja nüüd veel hullem - kui helistada TLL torni ja proovida sellist lendu telefoni teel kooskõlastada, siis ilma eelneva paberimäärimiseta (kirjalik teade) seda kooskõlastust ei anta.
"Väga pikk jutt - väga s... jutt" öeldi vanasti... ootaks nüüd teiste varjurite arvamusi ja ettepanekuid.

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev Mai 21, 2011 6:33 pm 
Eemal

Liitunud: Teisipäev Okt 13, 2009 8:16 pm
Postitusi: 39
Asukoht: Türi-Paide
Ma ei tea, kas see asi selle teemaga väga haakub, aga siiski. Eile lendasin Tallinn - Tartu mnt. kohal Mäeküla kandis u. 600m peal kui minust poole madalamalt 500m eespool tuiskas väike Cessna läbi. Miskit hullu polnud, kuigi Koigi lännuväljalt oli vaatepilt ehmatav olnud.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Laupäev Mai 21, 2011 8:43 pm 
Eemal

Liitunud: Pühapäev Sept 09, 2007 6:15 pm
Postitusi: 268
Asukoht: Sven Solovjov / Pärnu
Kas saan siis õieti aru,et kui soovin lennata kõrgemal kui 1500 m siis pean peale Pärnu torni informeerimise küsima luba ka Tallinnast?Krt see ju küll jama.Tavaliselt sellist lendu ju ette ei planeerita.See nagu asjaolude kokkulangemine.Ega vägisi küll ei viitsi sinna trügida aga kui ikka termikate abiga sinna tõstab siis miks mitte.Ei hakka ju keegi lennu ajal kuhugi helistama ja veelvähem maanduma ja luba paluma(kui nagunii selle saamine vähetõenäoline)
Ennamasti räägiti mingitest visuaallennu reeglitest aga nüüd???

Huvitav kuidas siis oleks õige käituda kui näiteks tahta lennata marsuut risti üle Eesti.Erinevaid asjaolusid arvestades ,soojal suvepäeval, kõrgus võiks olla seal 1000-ja 1500 m vahel sest muidu südapäevases termikas (mullides) 100-300 m peal suht jama lennata.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 22, 2011 6:29 pm 
Eemal

Liitunud: Pühapäev Juul 19, 2009 11:02 pm
Postitusi: 144
Asukoht: Kuressaare
Mulle tundub küll, et need punktid mis sa Ott välja tõid kehtivad Tallinna kui väga aktivse lennuvälja kohta väga hästi. Aga kindlasti mitte väikeste kohtade jaoks.
Võibolla on mu hirm asjata aga mulle tundub et kui sellised üldistatud reeglid sisse surutakse, siis ma nagu enam oma lennujaama kohal ja lähialas lennata ei tohiks. Ja kui selline reeglistik jõuab alla ka meie lennutorni ja lennujuht hakkab sellest lähtuma siis on küll minu jaoks jama majas. Praegu ei sega me kedagi siin ja meile ei ole küll piiravaid reegleid vaja.
Nii et kui ma asjadest õigesti aru sain, on need reeglid mõeldud üle-eestiliselt kehtima, siis sellisel kujul need küll ei tohiks sisse minna või siis ainult konkreetselt tallinna kontrollitud õhuruumi kohta.

vares


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 22, 2011 9:35 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 249
Asukoht: Ott Maaten, Saue
kustutatud postitus

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Viimati muutis ottmaaten20, Pühapäev Mai 22, 2011 9:57 pm, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 22, 2011 9:49 pm 
Eemal

Liitunud: Pühapäev Sept 09, 2007 6:15 pm
Postitusi: 268
Asukoht: Sven Solovjov / Pärnu
nu jah


Viimati muutis PISIKE, Pühapäev Mai 22, 2011 10:19 pm, muudetud 1 kord kokku.

Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 22, 2011 9:56 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 249
Asukoht: Ott Maaten, Saue
kustutangi

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 22, 2011 10:58 pm 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Kindlasti kehtivad samad reeglid igal pool, küsimus kas ja kuidas neid järgitakse.
Aja jooksul läheb siis igal pool keerulisemaks aga kõik hakkab ikka Tallinnast peale.

Ott, miks 12 km raja suunaliselt, mida see Tartus tähendaks?
Tallinnas on selge aga siin võiks küll väikestele lennuväljadele mingi talutava distantsi tekitada.

Saue jm kohtade huvides võiks ka algatada lähiala piiride ülevaatamise ja vähendamise.

Asustatud punktide osas peab mingi selguse looma, millisest asustusest ja millised miinimumkõrgused?

Neid asju peaks ka Viljandis arutama koos teiste punktidega

Kokkulepped võiks teha komitee alt.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev Mai 23, 2011 9:26 am 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 05, 2008 4:28 pm
Postitusi: 63
Asukoht: Aare Vanari, Tartu, tel: 556 13961, Skype: aare112
Väikelennuvälju on ka erinevaid. Mõnel juhul ei toimu regulaarliiklust ja üksikuid hulkuvaid lennukeid saab tiibvarjurite lendamisest teavitada. Samuti on ju lennukite lennuplaanid ette teada ja kui tiibvarjurid oma lendamistest lennujuhtimist teavitavad, saab lennujuht vajadusel teatud kellaajaks ja teatud piirkonnale ise tiibvarjurite lennukeelu seada.
Tihedama graafikuga ja regulaarlendudega (Tartu) väikelennuväljal võiks tiibvarjurite lendamine olla piiratud lennuvälja maandumis- ja tõususektoris kuni teatud kauguseni maandumisrajast. See 12 km sobib küll. Sellest 12 kilomeetrist kuni lennuvälja juhtimisala lõpuni võiks maandumis- ja tõususektoris olla kõrgusepiirang, 300 m sobiks suurepäraselt.
Lisanduksid veel lennupiirang ootealale ja alale, kus lennuk vajadusel oma kordusringi teeb, samuti väiksem piiranguala lennurajast külgsuundades.
Kõik puhta läbirääkimiste teema iga konkreetse lennuvälja kohta eraldi.
Igaks juhuks sai Tartus sõlmitud koostööleping Lennujuhtimisega ja asi toimib praegu suurepäraselt.
Läbi peaks praegu rääkima selle, et
1. Iga väikelennuvälja kohta sõlmitaks kokkulepe eraldi ja konkreetsetest vajadustest lähtuvate piirangute suhtes.
2. Sõlmitaks kokkulepe kogu Eesti õhuruumis lendamiseks väljaspool juhitavaid lennualasid.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Esmaspäev Mai 23, 2011 3:52 pm 
Eemal

Liitunud: Pühapäev Sept 09, 2007 6:15 pm
Postitusi: 268
Asukoht: Sven Solovjov / Pärnu
Pärnus ei saa siis üldse lennata.Kes kama osta tahab? või vahetan kirimale vastu :) Ma ei kujuta ette mis saama hakkab.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Neljapäev Mai 26, 2011 12:43 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 249
Asukoht: Ott Maaten, Saue
Sven - ma arvan, et just praegu peaks püüdma kehtestada läbirääkimiste teel endale nii soodsad tingimused kui võimalik.
Kui hiljem hakkab seda tegema või on juba teinud Majandus-kommunikatsiooni ministeerium või Lennuamet või keegi muu, siis head nahka sellest meile arvatavasti ei sünni.
Lennuametist Arno Kask on kogu aeg toonitanud, et hakake pihta ja vormistage korralikud kokkulepped Lennuliiklusteenindusega. See ja ainult see saab olla aluseks vastu vaielda piirangutele, mis hakkavad sündima ministeeriumist või mujalt ülevaltpoolt.
Aare ettepanekud on mõistlikud:
1. Iga lennuvälja ümbruse piloodid peaksid välja tulema nö. oma "soovide paketiga"

Aare teine ettepanek: "2. Sõlmitaks kokkulepe kogu Eesti õhuruumis lendamiseks väljaspool juhitavaid lennualasid." jäi veidi segaseks. Mis on "väljaspool juhitavaid lennualasid"?
3. Kuidas kõrgemad lennud ära reguleerida?

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Mai 27, 2011 7:11 am 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 22, 2008 7:35 am
Postitusi: 208
Asukoht: Pärnu, ruhnu Tel.5208990
Minuarust on Pärnus piisavalt hästi asi paigas sest torn töötab 17,00 -ni.
Kui soovid lennata enne viite, võtad ühendust torniga ja ütled oma lennuplaani ja kui peale viite siis on vaba tsoon ja kõik lendavad omal vastutusel nii lennukid kui paraplaanid kui varesed.

_________________
Andrus


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Reede Mai 27, 2011 9:18 am 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 249
Asukoht: Ott Maaten, Saue
On sul torniga leping olemas. Räägi Sveniga - ma kustutasin ühe kirja ära, kus rääkisin sellest, mis võiks teil Pärnus juhtuda kui asjad jamaks keeravad.

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 13 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 2 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10