PROPELLER

Motovarjurite foorum
Tänane kuupäev Pühapäev Dets 08, 2019 11:39 pm

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 5 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Enduro formaat
PostitusPostitatud: Neljapäev Dets 12, 2013 12:25 am 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev Aug 01, 2011 3:22 pm
Postitusi: 43
Asukoht: Tallinn, ida-Harjumaa
Jätkuks Paabu üleskutsele arutada Enduro formaadi üle, arvestusega, et võib-olla võiks tulevikus korraldada ka selle formaadi FAI võistlus.

Mõned mõtted ülesvisatud küsimuste põhjal:
• Kuidas ehitada ülesanded üles nii et elektroonika kasutamine ei annaks olulist edu. Peame arvestama et tehnika kasutamisele me kindlasti piiranguid ei saa (ega taha) seada kuid selle kasutusest saadavat eelist ei tohiks tulemustes üle tähtsustada?
_Selline mõte, et kui kasutada sama formaati mida on Saaremaa endurol kasutatud - kõigi punktidega kaart ja indeksfotod antakse enne võistlust paraja varuga kõigile kätte, siis elektrooniliste abivahendite (GPS) kasutamisel poleks tänapäevaste kaardirakenduste kasutamisel järgmistel päevadel põhimõtteliselt kaarti vajagi kaasas vedada lennul, piisaks GPS-ist. Igaüks võiks oma punktid GPS-i sisse toksida kaardi järgi, kuna Google kaardi täpsus on sisuliselt sama, mis indeksfotodel.
Ehk sellest tulenevalt, oleks üks variant anda igaks lennupäevaks uus kaart selle arvestusega, et kaardi ettevalmistusaeg on juba lennuaja s e e s. Teiste sõnadega, kui soovid oma GPS-i kaardilt punkte sisestada, siis palun, aga ajaakna sees - kes soovib, see kleebib indekseid kaardile, kes toksib punkte GPS-i, aeg jookseb.
• Kuidas koostada ülesanded selliselt et stimuleerida maksimaalselt lennul tehtavaid iseseisvaid otsuseid, operatiivsust, ilmastikutingimuste hindamist ja strateegilist planeerimist? Et võistlus oleks rajatud rohkem piloodi teadmistele, oskustele ja kogemustele, mitte niivõrd tehnikale ja tehnoloogiale, abivahenditele või saatetiimile.
• Kuidas ja milliseid elemente integreerida kogu paketti, et vähendada saateautode osatähtsust? Näit. kindlad kütuse tankimise punktid saare eri otstes.
_Kahe eelmise küsimuse peale võiks vastata, et hea oleks tõepoolest teha kaardile hajusalt mingi kindel arv punkte (lennuvälju) 5-6 nt, kus võib ilma trahvi saamata tankida ja puhata. Võib ka mujal tankida ja puhata või hädamaandumist teha, aga selle eest saab mõne punkti trahvi (mitte palju). See vähendaks saateautode osatähtsust, aga jätaks siiski võimaluse ka saateauto peale taktikat rajada. Logerist on hiljem näha kes kuskil maandus.
• Kas tuua sisse ka lisaboonuseid ökonoomia ja täpsuselementide integreerimisega? Seda oleks lihtne teostada ka kuskil publikule sobival platsil ja saada seeläbi positiivset vastukaja ning avalikku toetust. Võime julgelt liita sellesse formaati mistahes põnevaid elemente kõigist võistluskategooriatest, nii vanu kui uusi.
_See võte oleks boonusena teretulnud.
• Kas oleks mõtet ja kuidas vähendada tehnikale avalduvaid riske mis tekivad pikkadest põhjagaasiga lendudest? Või teha siiski panus ka tehnika vastupidavusele, nagu endurode puhul kombeks
_Ega siin vist mootorile panustamisest ei pääse.. Kui mitte tõsta keerulise kujuga peidetud punktide usside jms täpsusülesannete osatähtsust, kus enam kiirus nii suurt rolli ei mängi.

Selline tunne on küll, et iga lennuakna alguses (st iga päev) peaks sellisel juhul andma võistlejatele uue kaardi, uute (või ka osaliselt vanade) punktide ja ülesannetega. Vastasel korral kannavad lendurid järgmiste lennupäevade punktid õhtul-öösel GPS-idesse ja orienteerumise osakaal väheneb tunduvalt.

Indrek


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Enduro formaat
PostitusPostitatud: Laupäev Dets 14, 2013 1:07 pm 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Veel mõned mõtted.

Peaks vist muutma veidi lähenemist kui võistlus kestab mitu päeva. Selle asemel et reguleerida pause, tuleks ehk reguleerida hoopis ülesandele kulutatud aega ühes päevas. Näit. 10 tundi/p millest max 8 tundi lennuaega. See lihtsustab arusaamist aja kasutusest, tekitab iseenesest juba piisavalt pause ja puhkust, annab võimaluse ülesõitudeks ja pakub taktikalisi valikuvõimalusi kogu valge aja jooksul mida on ju ligi 16 tundi.

Lisaks juba tuntud paarispunktidele võiks väärtustada ka punktide korduvat läbimist mis teatud juhtudel ja pikema võistluse korral oleks ehk mõistlik, eriti piiratud lennuilma puhul. Näit. esmaläbimisel 1 p, teisel korral 0,5 eeldusel et vahepeal on mõni teine punkt läbitud jne.

Huvitav oleks väärtustada vahemaandumisi (ka Touch and Go) kas valitud kotrollpunktides, nende läheduses või eraldi valitud kohtades. Seda saaks ühendada mingi lisaülesandega maa peal, mis lihtsustaks kontrolli. Eelkõige ametlikul stardi/maandumisplatsil, publikule adresseeritud platsi(de)l, tankimisplatsidel aga ka muudel eelnevalt välja valitud platsidel. Väärtusi võib anda erinevalt.

Indrekule kommentaariks:

Ettevalmistusaeg kaotab kahjuks tähtsuse sest me ei soovi ega ka saa hakata piirama/kontrollima abimeeskonna panust ettevalmistusse. Tahaks jätta kõik nii vabaks kui võimalik aga kui midagi piirame, peame seda suutma ka kontrollida.

Parim oleks siiski avaldada kogu kaardimaterjal koos selles sisalduvate ülesannete paketiga juba enne võistluse algust et jätta max ruumi taktikalisteks otsusteks. Ehk mõtleme siin midagi välja.
Üks võimalus on lihtsalt väärtustada kõiki neid elemente kõrgemalt kus tehniliste abivahendite osatähtsus on väiksem või üldse olematu.

Siit ka järgmine küsimus: Millised need elemendid oleksid? Selleks peaks analüüsima kõikvõimalikke naviülesannete (ka orienteerumise) komponente mis oleksid elektroonikast sõltumatud aga mõned variandid tulevad kohe meelde:

Täpsuselemendid. Kõikvõimalikud stardid, maandumised ja nende kombinatsioonid. Pylonitega seotud ülesanded.
Ökoelemendid (millised?). Näit. lisaboonused neile kes vähimate tankimiste/vahepeatustega suudavad päeva/kogu võistluse läbida.
Ussid ja ovaalid peidetud väravatega mida oleks füüsiliselt raske tablettidele üle kanda.
Fotonavigasioonid mida võib laiendada kogu võistlusajale ja ruumile päris uuel tasandil.
Bermuda ja FAI kolmnurga (miks ka mitte neli- või viisnurga) elemendid lähtepunkte ette andmata.

Veel...

Kas teised ka midagi arvavad?

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Enduro formaat
PostitusPostitatud: Laupäev Dets 14, 2013 10:15 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Pühapäev Aug 08, 2010 5:52 pm
Postitusi: 211
Asukoht: Pärnu
Otsustasin ka kaasa targutada.
Kahjuks ei ole asjaolud võimaldanud mul eelmistest endurodest osa võtta, kuid kuuldu põhjal oman formaadist mingit ettekujutust.
Siinkohal avaldan enda, kui tavavõistleja arvamust.
Lihtsalt pikalt lennata ja punkte jahtida on muidugi põnev, kuid ülesannne oleks keerukam kui sinna oleks põimitud mõningaid navi/ökoelemente nagu uss, punktide vahele peidetud väravad, ka kasvõi pylonid jne.
Kujutan ette, et sellisel juhul pakuks võistlemine rohkelt ajutööd ja oleks seega veelgi põnevam ning tulemused üllatusterohkemad.
Lennuaja piiramine n. 8h päevas tundub mulle mõistlik.
Muidugi võib siinkohal tekkida vastuväide, et formaat võib kaotada oma esialgse idee ja muutub mingiks supernavi võistluseks.
Samuti tähendab iga punkt ja iga võistluselement ka korraldajatele väljakutset. Arusaadav.
Seetõttu ei esita ma ülalöelduga tingimusi, vaid arvan, et kõige tähtsam on, et enduro leiab ikkagi ühel või teisel kujul aset. Loodan et mul seekord õnnestub ka osa võtta.
Tervitades
Jaanus

_________________
Tean, miks linnud laulavad!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Enduro formaat
PostitusPostitatud: Neljapäev Dets 19, 2013 12:42 pm 
Eemal

Liitunud: Esmaspäev Aug 01, 2011 3:22 pm
Postitusi: 43
Asukoht: Tallinn, ida-Harjumaa
Tere.
Siin väike edasiarendus enduro formaadist - katsuks varem arutatut kuidagi kokku võtta mingit kondikava moodustama hakata.

Tuleb paraku nõustuda, et me ei saa anda punktidega võistluskaarte kätte viimasel minutil, vahetult enne starti. See tekitaks esimesel hetkel paraja segaduse ja rabistamise, osa võistlejatest hakkab tiimiga koostöös planeerima, teine osa pusib ja kleebib omaette. Lisaks jääks veel see võimalus, et need kellel tugev meeskond taga, lähevad kohe lendu ja tiim planeerib maa pealt kaarti edasi ja teeb taktikat raadio teel (edastab GPS koordinaate näiteks) või kuidas iganes. See oleks ebaõiglane üksikvõistlejate suhtes.

Seega. Esimene asi mis toimub, on kõigi pöördepunktidega (50-100 p.) kaardi kätte jagamine varakult, näiteks eelmise õhtu briifingul. Nagu on ka tavaks saanud. Kaart on ilmastikukindel ja kergesti volditav, jäädes aluskaardiks kõigi päevade jooksul. NB! Need lendurid, kes on harjunud kaarti lõikama ja indekseid kleepima kaardile, peavad sellega arvestama, et mingil päeval võib boonus lisaülesanne jääda väljalõigatud kohale või indeksi alla! Ehk siis seda tuleks vältida ja võimalusel oma navivarustust vastavalt sellele kohandada, et saaks kaardi asendit kergesti muuta ja indeksfotosid eraldi vaadata.
Klassikaline Turnpoint Hunt võiks ka jääda enduro põhiformaadiks, andes näiteks kuni 50% kogu võimalikust iga lennupäeva tulemusest.

Lisaülesanded oleksid need mis annaksid ülejäänud kuni 50%. Ja lisaülesande info võiks tõepoolest kätte vahetult enne lennuakna avamist, või mingi aeg (30min) enne avamist.

Mõned lihtsad lisa- või täpsustava ülesande näited (suvaliste punktinumbritega):
* "Punktid nr. 27, 29, 33, 37, 41, 44 ja 50 on hinnaga 2 punkti; Punktid nr. 11, 35, 59 ja 60 on hinnaga 3 punkti; kõik teised punktid on hinnaga 1 punkt"
See nipp lööb esialgse rajaplaneeringu parasjagu sassi ja vajab kiiret ümberkalkuleerimist, ehk siis, on põnev ja võistluslik..

* "Punktide 11, 37, 51 ja 60 järjestikusel läbimisel saab 4 lisapunkti; punktipaaride 21-43; 60-75; 3-9, 45-46 järjestikusel läbimisel saab igalt paarilt 1 lisapunkti"

* Punktide 22, 47, 6 ja 12 läbimisel suvalises järjekorras 1h jooksul saab 3 lisapunkti"

jne.
Arvestada tuleb, et püstitatud lisaülesandeid saaks korrektselt kontrollida ja skoorida logerite järgi, parem kui saaks mikroflappi programmeerida valemina.

Ökonoomia ja täpsusülesanded on ka igati teretulnud, aga peab arvestama meie piiratud kohtunike hulka ja nende mõistlikku töökoormust. Seetõttu ei kujuta väga ette, et kaalumine ja maalähedased täpsusülesanded saaksid toimuda mujal kui lennuväljal.
Ökonoomia arvestuseks peaks seega startima ja maanduma lennuväljal, kogudes vahepeal punkte, läbides usse peidetud punktidega vms. Lennuvälja läheduses võikski olla tihedamalt punkte ja punktikombinatsioone, et tekiks erinevaid valikuid ühe paagitäie jaoks.

Lennuaja limiteerimine 8-10h-le päevas on igati ok. Küsimuseks jääb, kas ülesõidud jäävad aja sisse või mitte. Liiklusohutuse tõttu võiks jääda välja.., aga see teeb jälle kontrollimise logerite järgi raskemaks ja töömahukamaks kohtunikele, millal keegi täpselt startis ja millal maandus kuskil. See võib põhjustada vaidlusi - mis on stardi ja maandumise hetk jms. Kindlam oleks piirduda ühe või mõne varem kindlaksmääratud "time out" lennuväljaga, kus lennuaken sulgub ja avaneb. Mitte, et aeg läheb kinni iga hädamaandumisega.

Indrek
endiselt kommentaarid ja ettepanekud teretulnud!
tervisi


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Re: Enduro formaat
PostitusPostitatud: Teisipäev Veebr 18, 2014 2:22 am 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Teen ettepaneku korraldada üks Skype konverents vähemalt järgmises koosseisus: Paap, Ott, Henri, Indrek, Aare, edasi kuidas keegi saab või tahab. Olen vahepeal üht-teist selgitanud ja vaja on ühist ajurünnakut.
Mulle sobivad õhtused ajad, andke teada kuidas keegi saab. Aega võiks planeerida vähemalt 1 tund segamatut arutelu.


Mõned teemad ettevalmistuseks:

Endurance Race


Lubatud lennuaken 7.00 – 21.00

Max 8 tundi võistluslendu päevas

Kokku 3,5 päeva, s.t. Pühapäeva hommikul 7.00 – 11.00


Elemendid:

Punktide jaht

Ühendatud punktid, punktide süsteemid

Korduspunktid aga mitte järjestikku, näit = +0,5

Paarispunktid/paaritud järjestikku = +0,5


Vahemaandumisboonused määratud punktides, (15 sek 0 km/h), = +1

Boonus maandumiste eest soovituslikel tankimisplatsidel.

Hädamaandumiskaristused (aeg maapinnal üle 1, 2 või 3 minuti) = ühekordne - 1


Aegkane- Kiire. Teatud etteantud punktide vahe max aeglaselt, max kiiresti = boonused sõltuvalt tulemustest

Absoluutne max kiirus kahe punkti vahel, keskmine max kiirus kahe etteantud punkti vahel/kolmnurgas/punktide süsteemis jne.

Ussid: soode, metsade ja ühtlase maastiku kohal rohkete random peidetud väravatega


Bermuda versioonid:

Igast punktist võib alustada
Max pindala 1 või 2 t jooksul annab lisapunkte
Kolmnrga lennul kogutud muud punktid annavad lisa (standardväärtus või extra boonus?)

Ringid
Ovaalid
Ellipsid
Kolmnurgad
+ Etteantud kiirus, tulemus sõltuvalt kiiruse ja väravate läbimise täpsusest


Publiku elemendid:

Täpsusmaandumised, stardid ja Pylon race etteantud kohas ja kindlal ajavahemikul = tulemus + %
See võiks olla näiteks extra boonus peale 8 t piiratud ajaakent


Eesmärgiks oleks jõuda kõigile sobiva valikuni mida on lihtne teostada ja mõõta.

Varem tõstatatud küsimused jäävad jõusse aga siit tekivad juba mingid lahendused.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 5 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 1 külaline


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10