PROPELLER

Motovarjurite foorum
Tänane kuupäev Reede Mär 29, 2024 9:49 am

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 3 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Pakri poolsaar - Paldiski
PostitusPostitatud: Teisipäev Mär 11, 2008 12:36 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Reede Aug 03, 2007 11:28 pm
Postitusi: 252
Asukoht: Ott Maaten, Saue
Käisin nädalavahetusel tõsisel "luurel" Pakri poolsaarel eesmärgiga välja selgitada kohad, kus oleks võimalik dünaamikaga lennata. Käisin vahemikus tuletornist Põhjasadamani. Ei uurinud poolsaare idakülge. Profiililt on see kindlasti parem dünaamikalennuks, aga idatuul on siiski üliharv külaline Eestis. Mingeid suuri plaane selle peale ehitada ei tasu.
Olukord tekitab vastandlikke mõtteid ja kõhklusi. Kindlasti on võimalik lennata piki panka ja kindlasti on seal tsoone korraliku tõstejõuga. Kui kogu kallas "hoiaks", siis põhim. saaks "triikida" päris mitme kilomeetri ulatuses. Aga mured:
1) Profiil
Lisan siia ühe selgitava pildi Pakri pankranniku profiiliga
Pilt
Panga profiil on väga keeruline, järsk ja etteulatuva "hambaga" ja seda praktiliselt kogu ranniku ulatuses. Mina ei leidnud ühtegi piirkonda, kus pank oleks kas siis korrektselt vertikaalne või tahapoole kaldu st. liivadüüni moodi profiiliga. Igal pool oli "hammas" väljas.
2) Rootorid
Sellise profiili tõttu on tõusva õhumassi tsoon suht. kitsas, terav ja suurim oht on, et sellest tsoonist väljudes võib sattuda väga ohtlikku turbulentsi v. rootorisse. Kindlasti on väga vastik rootor kohe panga servast alates panga peal. Järelikult sinna maanduda või sealt startida enamikel juhtudel ei saa. Samuti on rootor hamba all enne veepinda
3) Kallas
Mere kallas on väga kitsas, praktiliselt algab veepiir otse "hamba" all. Kaldariba on murdunud paelahmakaid täis ja kivine. Panga keskosas on üks 100m laiusega ala, kus vesi on veidi kaugemal ja kallas rohkem kribune. Aga kallas on ikkagi nö. hambaga
4) Start ja maandumine
Kõigest eelnevast lähtudes on siis küsimus nr. 1 - kus startida ja kuhu maanduda? Ohutult????
Praegu tundus kõige perspektiivsem startida põhjasadamast veidi ülevalpool , kus paekallas on suht. madal. aga pangapealne sile ja piisavalt suur, et vari maha panna. Kõige õigem on aga minna mootoriga "nokkima" nii nagu Pako soovitas: startida põhjasadama juurest ja siis otsida panga kõige "mugavamad" kohad välja ja proovida siis sinna maanduda ja sealt startida. Alustada tuleks ikkagi sadama juurest, kus astang algab. Häda on selles, et seda tuleb teha kõva tuulega. Minu arust on 4-5 m/s miinimum, et seal dünaamikas püsida.
Kommenteerige või soovitage midagi paremat.

Kas on kellelgi veel põhjaranniku lennukohtadest täpsemat infot või tähelepanekuid?

_________________
Mõnusaid lende kõigile!!


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev Mär 12, 2008 9:20 am 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 05, 2008 4:28 pm
Postitusi: 63
Asukoht: Aare Vanari, Tartu, tel: 556 13961, Skype: aare112
Olen kindel, et ka meie rannikult leiab asjalikke kohti, tore, et "luurad".
1. Profiil... Panga etteulatuv nokk ei ole segav, selle alune on rootorit täis ja aerodünaamika seisukohalt käitub õhuvool nii nagu oleks sein püstloodis.
2. Rootorid... Langus üleval noka taga võimendab kõvasti ülemist rootorit.
3. Kallas...Jama on siis kui kitsas tõusutsoon "ära kaob" või langeb tuulekiirus tõstejõu vähenemiseni. Siis on väga raske kitsale servale pihta saada ja tuleks maanduda panga alla, pangast ja alumisest rootorist võimalikult kaugele. Aga seda alust ju ei ole ja nii võibki tekkida vajadus valida rootori või soolase supluse vahel.
Kardan, et sobib ainult väga kogenud "dünaamikule" ja ühtlase briisiga, mis kindlustab korraliku tõusu.


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Pakri
PostitusPostitatud: Laupäev Mär 15, 2008 2:54 pm 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Olen ka Pakril päris palju ringi vaadanud. Idakülje peamine puudus on kitsas Klooga laht, mistõttu piisavaks dünaamikaks vajalik tuul on päris muutlik ja pagiline. Siiski olen leidnud hea koha madalal Leetse pangal. Startida ei ole veel ilma mootorita riskinud sest maandumisriba on kitsas aga mitte nii kitsas kui Lääne panga all, samas on vabalennuks sobiv ja hea kaldega stardiplats kohe panga peal kagu servas täiesti olemas, kes söandab sealt hoovõtu teha ja kohe serval vasakule pangale keerata, sellel võib vedada, õnnestub paremini kirde - põhja suunaga. Kui miskit viltu läheb on all maandumiseks ohtlik meeletutest lahmakatest koosnev kivilasu või siis tuttav stsenaarium madalas vees – jälle adrenaliini kuhjaga.
Ideaaltuul on muidu suunaga ida ja kirde kandist, ikka vähemalt 5 m/s aga parem rohkem. Muidugi viimati lendasin seal väikese Action 29-ga, s.t. et iga teise ja suurema tiivaga oleks lihtsam olnud õhus püsida.
Motostardiks on väga sobiv tuule suunaline kaldega plats 200 m enne Leetse panka küla servas paremal kohe tee ääres kus on vahetevahel palju lõkkeasemeid ja klaastaarat aga väikese koristuse järel õnnestub ikka mingi talutav ala leida. Teatvasti saab sellistes tingimustes startida sisuliselt kohalt, sammugi tegemata. Väljalülitatud mootoriga sai seal peale katsetusi lennata päris pikalt ja tõus ulatus väga kummaliselt kaugele, ligi 100 m sisemaale nii et isegi oli võimalik stardiplatsile tagasi jõuda ja samasse kohta maanduda. Vaadake, et oma autot ise endale ette ei pargi sest maandumisel on põnevust lisamas ka erimõõdulised puud milledest tuleb mööda laveerida.
Soovitan kõigil dünaamikahuvilistel unustada ära sellistes tingimustes edaspidi (forward) stardid, selg ees (revers) on varju tõstmine oluliselt lihtsam ja turvalisem, jättes alati ka turvalise abortimise (katkestamise) võimaluse. Kui täpselt ei suuda maanduda võib märjaks saada ja kitsastel maandumisribadel igasuguste pankade all on kindlasti abi külgmaandumise oskustest.

Pakri poolsaare lääne küljel on lääne tuul alati hea ja ühtlane kuna ideaalsuunal puuduvad olulised takistused, kusjuures mida tuletorni poole, seda paremaks läheb kuigi visuaalselt muutub päris hirmuäratavaks.
Väljalülitatud mootoriga on seal lennatud korduvalt kogu mitmekilomeetrises vahemikus kuid maandumiseks pole minu teada keegi veel tahtnud väga riskida ja seetõttu on seni kõik pidanud kasulikumaks maandumist mootoriga samale stardiplatsile Põhjasadama kõrval. Sellelt platsilt on muide kõva tuulega päris ebamugav startida tänu kaldavallide poolt tekitatud turbulentsile, kindlam oleks veepiirile lähemale minna, seal aga on rõve ja porine.
Peale minu on kindlasti Rein ka seal väljalülitatud mootoriga triikinud. Muide, peale pikemat dünaamikat on sageli mootor nii jahtunud et külmkäivitus ei pruugi kohe õnnestuda. Kasulik on kas aeg-ajalt käivitusi teha ja tuuri anda või leiutada moodus kuidas lennul külmkäivitusi teha (õhk kinni või kütust peale).
Tühikäigul kolistamisega läheb mootor täis, vibra lammutab varustust ja kui masin ise ära sureb (=upub), ei taha üldse enam käivituda.

Panga vertikaalprofiilil pole tõesti enam olulist tähtsust kui ta juba negatiivne on, küll aga kitsenab see oluliselt hädamaandumise võimalusi panga all.

Rootorid on sellisel pangatagusel küll jubedad aga millegipärst on Vääna Türisalu pangal need veel suuremad ja hullemad (suurema kõrguse pärast ehk), sinna ei soovita küll kellelgi maanduda, ükskõik kui turvaline see ka ei tunduks, peale kokkukukkumist rebib varju tagasi üle serva ja merele – eks ole ju lahe? Selline surmarootor on hästi leitav ja analüüsitav kui pika ridva otsa pandud lindiga piirkond läbi jalutada, isegi tõste tsooni serva taga näitab hästi ära.
Siiski on minu teada lääne pangal umbes kuskil keskkohas üks päris kitsas aga sobiva kaldega osa, mida tasuks testida. Kas sealt mitte pole ka vaiksema tuulega mootoriga starditud (Rein), sinna vist läheb isegi mingi tee läbi lompide ja lähedal on pangalt alla mingi trepp.

Panga all on minu mälu järgi paar laiemat kohta ka aga eks ikka tuleb häda korral külg ees üritada ja keegi võiks reservi mõttes uurida, ehk on seal kohti mis madalad ja sileda liivapõhjaga kui muud enam üle ei jää. Parem märg vari kui murtud jalg. Pole midagi hullemat kui teha hädamaandumine küll madalasse vette, mille põhi aga koosneb teravatest paelahmakatest.

Vee piiril ei pruugi sellise hamba all üldse mingit tuult olla, võimalik, et hoopis täielik tuuleauk, seega pigem ohutu kui ohtlik ja lihtsustab isegi sinna maandumist.

Mida rohkem tuult, seda võimsam ja ulatuslikum tõstetsoon. Türisalus olen pääsenud lihtsa vaevaga pangaservast mitmekümne meetri kõrgusele ja mitmekümne meetri kaugusele mere kohale. Sellises olukorras võib isegi hakata allatule pööret üritama.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 3 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10