Üleeile so. 05. juunil 2010, oma 31-l sünnipäeval, hukkus Leedus meie hea kolleeg, Balti MV leedukate parim piloot Mindaugas Staras.
Surm saabus lennuõnnetuse läbi. Rääkisin täna pea pool tundi teamipealik Aloyzasega, kes jagas mulle õnnetuse üksikasju. Ühtlasi toonitas ja palus kõigile edasi rääkida toimunust, et kõik teeksid järeldusi ja ei kordaks samu vigu. Püüan võimalikult täpselt edasi anda Aloyzase räägitud detaile.
Mindaugas tähistas sünnipäeva. Terve päev oli olnud suhteliselt hea lennuilm, nii et lennati ka hommikupoolikul. Õhtul lepiti kokku, et minnakse koos lendama ühe uuselamurajooni kohale ning vaadatakse-pildistatakse ühe sõbra äsjavalminud uut maja, lennuvälja jms. Enne lendu oli veel nö. briifing, kus Mindaugas ise oli nö. reeglid ja liikumised kehtestanud. Samas, lennu ajal, ei olnud ta neid sugugi ise järginud. Lennati madalalt, majade, antennide, puude, parkide kohal, mis Aloyzase sõnul oli iseenesest juba väga ohtlik tegevus. Ühesõnaga, esineti linnarahvale, keerutati, krutiti mitmekesi koos.
Mindaugas lendas kogu aeg täiskiirusel, trimmid lahti, aksel peal. Võttis kõrgust ja tegi siis spiraali.... Spiraali pöörde peal, umbes 50 m kõrgusel maapinnast, sõitis ta u 1/3 varjuga vastassuunas liikuva teise piloodi (vist Valentinas - võin nimega eksida) mootorisse sisse. Varju löök oli nii kõva, et piloot korraks "kaotas pildi". Mindaugase vari kolmandik "pakkis" piloodi ja tema mootori üleni endasse. Propa hakkis varju, nii et tükikesi oli lennanud. Pidurdus sellelt kiiruselt oli olnud kohutav. Mindaugas pani pendlina ettepoole. Samal ajal sööstis teise piloodi vari hooga ettepoole. Mindaugas oli nagu suur pendel tema varju otsas ja nii nad langesid sellises kiirenevas poolspiraalis vastu maad. Kõrgust oli ülivähe ja aega tegutseda paar sekundit. Valentinas ütles et proovis visata varuvarju, aga vist saadud varju löögist oli nii uimane, et ei suutnud käsi tõsta. Mindaugasel varuvarju ei olnud st. kodus oli, aga sellel hetkel peal ei olnud.
Mindaugas kukkus vastu maad kõhuli ja saadud löök oli nii tugev (eks mootor tuli ka kuklasse ja selga), et enam teadvusele ei tulnud ja surm saabus üsna kohe.
Teine piloot kukkus vastu maad rohkem selja peale, st. raam veidi ees ja see ta ka päästis. Põrutus oli kohutav, aga raam amortiseeris osa löögist ja pehmendas lööki piloodile. Piloot kaotas teadvuse, sai sisemisi vigastusi (ma täpselt ei tea milliseid), aga praegu on haiglas teadvusel ja täiesti suhtlemisvõimeline ja ELUS. Aloyzase arvates läheb tal taastumiseks vähemalt 3-4 kuud kui mitte rohkem.
Seda kas ja kuipalju oli kellelgi veres alkoholi (oli ju ka sünnipäev) selgub edaspidi ja ma ei spekuleeri selle suhtes.
Vaat nii mehed! Aloyzas palus ka, et ma kõigile korrutaks ja korrutaks seda Mindaugase hukkumise lugu, et keegi ei astuks samasse ämbrisse ja ei kordaks samu vigu.
Inimeste häda on, et läbi ajaloo kordavad nad samu vigu ja ainuke viis seda parandada või muuta on rääkida, rääkida, rääkida, rääkida, noomida, rääkida jnejnejnejne.
Kui lendate koos, siis lennake alati:
-kindla plaani või liikumise järgi
-hoida ohutut vahet teiste lendajatega
-vältige "esinemist" e. "pokazuha"'t
Kui esinete, all on publik ja teete "pokazuha"'t, siis
- olge ohutul kõrgusel.
- tehke kõiki manöövreid suure ohutusvaruga, eksimine on esinemisel kerge tulema - teil peab olema aega ja ruumi vigade parandamiseks!!!
Head lendu Sulle teispoolsuses - Mindaugas!
_________________ Mõnusaid lende kõigile!!
|