PROPELLER

Motovarjurite foorum
Tänane kuupäev Neljapäev Mär 28, 2024 5:15 pm

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 4 postitust ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Polaarpäeva lend
PostitusPostitatud: Pühapäev Mai 31, 2009 11:52 pm 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Kes arvutab välja, kui kõrgele peaks meie laiuskraadidel lendama Jaaniööl, et päike ei kaoks vaateväljast.
Põhja polaarjoonel (Rovaniemi) maapinna tasandil ei kao päike sel ööl üldse horisondilt, aga meil?
Teoreetiliselt peaks ehk lendama nii kõrgele, et piltlikult öeldes Rovaniemi paistab (kuigi näha ei ole) aga kui kõrgele siiski täpselt?

Ehk siis, kui kõrgel paikneb meie laiuskraadidel Põhja polaarjoon?

Kui nüüd sellest kõrgusest mööndus teha, et lihtsalt lennuks piisavalt valgust oleks, s.t. kuskil eha ja koidu kokkusaamise piiril, siis võib selguda kergesti, et on täiesti võimalik tõusta viimase valgusega õhku ja esimesega maanduda, vahepeal aga sisustada aega lennates musta maa kohal aga valges või lausa päikese käes. Kindlasti on paljud õhtustel lendudel hiljapeale jäänud ja päikest/valgust püüdnud kui maapinnal juba väga hämar.

Teatavasti on meie selgel jaaniööl ju kottpimedat aega maapinnal vaid mingi paar tundi, kui sedagi. Ja see aeg ka kenasti lõketega valgustatud.
Taustandmeid:
Tallinnas on öö 22 min lühem kui Tartus.
21.-23.06.09 loojub päike Tallinnas 22.42, tõuseb 4.04
Eel- ja järelvalgused = kummastki otsast selge ilma korral vähemalt 1 tund maha ja edasi peaks mingi kuma taevasse jääma.
Ülejäänu peakski siis kõrgusega kompenseerima.

Kas teeme ära? Mina kavatsen Ristnas proovida. Pole täit paakigi vaja. Seekord tuleb selge öö.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Kõrgele....
PostitusPostitatud: Esmaspäev Juun 01, 2009 12:36 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 05, 2008 4:28 pm
Postitusi: 63
Asukoht: Aare Vanari, Tartu, tel: 556 13961, Skype: aare112
Täitsa mõeldav kogu lühike jaaniöö lennus olla, startida viimase ja maanduda esimese päikesekiirega. Ja kõrguse arvelt saab ehk mõne minuti seda ööd ka lühendada. Keskööpäike jääb Eestis kahjuks nägemata.
Polaarjoon 66,5 ja Eestimaa keskpaik 58,8 kraadi põhjalaiust. Vahe 12,3 kraadi annab Maa 6373 km raadiuse juures polaarjoonele tõmmatud Maa puutuja kõrguseks Eestimaa kohal ca 185 km.
Võib-olla ma eksisin arvutustega, oleksin selle üle väga rõõmus...


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri: Viga
PostitusPostitatud: Esmaspäev Juun 01, 2009 2:13 pm 
Eemal
Kasutaja avatar

Liitunud: Laupäev Jaan 05, 2008 4:28 pm
Postitusi: 63
Asukoht: Aare Vanari, Tartu, tel: 556 13961, Skype: aare112
Leidsingi arvutustest vea. Laiuskraadide vahe on mitte 12,3 vaid 66,5-58,8, ehk 7,7 ja vajalik kõrgus ka proportsionaalselt vähem kui 185 km. Nii umbes 116 km. Ikka palju, otsin veel vigu....


Üles
 Profiil  
 
 Teema pealkiri:
PostitusPostitatud: Kolmapäev Sept 02, 2009 7:27 pm 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Seegi asi sai tehtud ja isegi mitu ööd järjest sest üks kord jäin hiljaks, korra olin veidi liiga vara õhus, kohati oli ka mingi pilvevine päikest katmas jne. Aga proovisin ära kõik variandid ja faasid.

Kui maapinnal oli pimedus, vaikus ja niiskus, polnud stardid siin pehmes liivas niiske varjuga just kerged.

Igatahes oli huvitav tõdeda, et mida varem startida, seda lihtsam oli päikest püüda ja mida aeg edasi, seda kiiremini kukkus. Algul oli tõusukiirus suurem kui päikese langus, hiljem vastupidi, kuni päris lootusetu. 1700 m peal loobusin sest lõpp kukkus kolinal. Valgus muidugi jäi ja sellel kõrgusel ei kadunudki õieti, lihtsalt külm oli.

Huvitav oli see, et mõnel ööl puhus mingi tuul maapinnal, kohati päris tugev, samas kõrgemal oli täielik vaikus või isegi vastassuund. Seda kasutasingi, et Viskoosas jaanitulel ära käia. All sünge ja pime, ainult rannajoon kuidagi näha, üleval valge, eriti päikese suunal.

Mingil öisel ajal, vist kuskil 3 paiku oli järsku umbes 300 - 500 m vahemikus väga soe, madalamal läks aga päris külmaks ja niiskeks.

Põhilennu tegin pika ja täispaagiga, startisin viimasel valguse piiril kui veel midagi näha oli. Start kell 1.05 ja maandumine 3.30 paiku
Lendasin küll täispaagi tühjaks aga nähtavat tõusu ära ei suutnud oodata sest mingi vine oli ees. Muidu täiesti valge maangumine.

Muidugi ilma äpardusteta ka ei läinud. Madalal, jaanitule piirkonnas, kõige pimedamal ajal suri mootor välja. All päris tihe asustus ja kõikvõimalikke liine täis, mida võimatu näha. Sinna poleks pidanud ronima. Hakkasin juba piki suuremaid ja vaevunähtavaid poste lendama, et mitte liinidesse maanduda aga siis selgus et ka risti on väiksemaid liine tihedalt üle iga lagendiku - ja siis sain viimasel hetkel mootori jälle käima.
Küll on ikka tähtis, et ulatuks lennu ajal käsipumba, kraanide ja karbussikruvideni.

Hämaras lendamine kuskil rannas kus maandumisruumi piisavalt, pole küll midagi hullu aga kottpimedas metsa või asustuse kohal riskida on muidugi mõttetu.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 4 postitust ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 18 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10