Üleeile juhtus siis see, mida olen vargsi kartnud pikki aastaid. Õnneks märkasin häda õigeaegselt ja asi lõppes õnnelikult.
Asi on varuvarjus. Jutustatakse palju kuivõrd hea ja vajalik see on - samas ei maini keegi seda, et valesti paigaldatuna või valesti käsitletuna võib ta teha hoopis vastupidist - seada teid väga suurde ohtu.
Varuvari on mul standardis paigaldatud alumise külgsarve külge, sest ebamugavuse pärast ei ole teda kõhurihma külge pannud. (Üles võre külge panna pole ka minu arvates pointi, aga see on eraldi teema.) Juba mitme aasta jooksul olen täheldanud et startimise ajal ikka mõned tropid, akslitropp libisevad üle varuvarju sanga. Olen mõelnud, et ühel päeval nad jäävad sanga taha korralikult kinni ja tekitavad jama- nii ka lõpuks juhtus.
Nimelt timmisin üleeile ühte oma mootorit. Tegin korduvaid starte 6-7 tk, seadistasin karpat jms. U. neljanda stardi ajal tõusin maast lahti, peale seda tavaliselt kontrollin kiirelt visuaalselt kogu ümbruse - kas vari on korras, karabiinid korras, ise korras jnejne. ja lähen samal ajal istmesse.
Silmanurgast nägin, et varuvarju sang on kuidagi imelikult. Panin käe sangale ja sain kohe aru, et sang on praktiliselt lahti - paar velcroriba hoidis teda kinni konteineri luukide küljes. Tundsin ka käega läbi konteineri, et varuvarju koos hoidev sisekonteineri nõel on aasast lahti tulnud. Lühidalt - kui sanga veel kinnihoidev velcroriba oleks järgi andnud oleks varuvari paugust lahti.
Sel hetkel olin ca 10-15 m kõrgusel. Kätt enam varuvarjult ära ei võtnud vaid püüdsin "pätsi" peoga koos hoida. Samas tegin teise käega pidurit hoides 180 kraadise kaare et stardipõllule maha maanduda. Samas pea mõtles, et kuidas ma nüüd maandumise pidurdust teen. Liiati paistis, et ühe käega juhtides tuleb maandumine puhangulises külgtuules, mis ei ole ka just meeldiv.
Tulin hästi madalale ca 3-5m, otsustasin et enne lõpppidurdust lasen "pätsi" lahti ja pidurdan. Plaan õnnestus 100%: käsi viimasel hetkel lahti, kiirelt pidur kätte, fleer ... ja jalad kenasti maas. Pilk selja taha .... seal voogas pikk, selle lühikese ajahetkega täielikult avanenud varuvari.
Asi lõppes pigem koomiliselt. Aga....
Kui ei oleks märganud õigeaegselt, et varuvari on lahti minemas ja kui see olekski juhtunud, oleks asi võinud lõppeda purunenud kontide või veelgi hullemaga:
-kui varuvari paneb minema 80-100m kõrgusel on kõik arvatavasti OK: põhivari sööstab ette, varuvari jõuab tõusta pea kohale ja "tööle" hakata ning mure on ainult see, et tuul traatidesse või puudesse ei kannaks.
-kui varuvari avaneb 10-40m kõrgusel on minu arust s..tt majas, mis võib lõppeda surmaga:
a) toimub hetkeline pidurdus - varuvari toimib pidurina
b) põhivari sööstab pea pealt minema - tema "töötamine" lakkab
c) piloot kukkub nagu kiigel alla ning mõne hetke pärast hakkab varuvari tööle. Kui aga kõrgust on vähe 10-40m, siis eeldan, et selle kiige hetkel kohtub piloot maaga, so. peaaegu täiskiirusel kukkumine. Arvan, et see võib lõppeda surmaga või siis vähemalt katkiste elundite ja luudega.
Vaielge vastu kui valesti arutlen.
Just niipalju oli minul kõrgust sel hetkel kui avastasin varuvarju probleemi
Minu puhul teine variant oligi kiirelt madalale tulla 2-5 m kõrgusele ja lasta varu lahti - siis toimiks ta kui pidurdusvari enne maapuudet.
Kokkuvõte: Varuvari on vajalik abivahend kuid arvan, et tema potentsiaal tavalise maalähedase mootorlennu (mitte pika termikalennu) ajal ohtlikuks muutuda on isegi suurem kui tema kasutamise vajalikkuse tõenäosus. Eks igaüks peab ise valima.
Varuvarju paigaldamine, asukoht jms on kriitilise tähtusega. Avanemisel rakenduvad jõud on meeletud ja kujutage ise ette kui läbimõtlematult pandud rihm teil ümber käe või veel hullem - ümber kaela juhtub minema.
_________________ Mõnusaid lende kõigile!!
|