PROPELLER

Motovarjurite foorum
Tänane kuupäev Teisipäev Mär 19, 2024 7:00 am

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi




Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 
Autor Sõnum
 Teema pealkiri: Agama testitud
PostitusPostitatud: Reede Aug 30, 2013 10:51 am 
Eemal

Liitunud: Reede Aug 31, 2007 2:47 pm
Postitusi: 496
Asukoht: Ristna / Otepää / Tallinn
Teen viimasel ajal madalate harjutuste trenni vaid vee kohal. Algul on väga hirmutav tulla päris madalale aga sellega harjub ruttu ära ja mis kõige olulisem, eksimuse korral peaksid luud-kondid terveks jääma. Igaks juhuks ka Agama peal ja päästja/ajavõtja/operaator suure kajakiga kaldal valvel juhuks kui peaks mingi apsakas juhtuma. Kõik tore, aretused täienevad, pöörderaadiused vähenevad ja ajad muudkui paranevad, mine või MM-le.
Et võimalikul vette maandumisel aega võita (ja juhuks kui äkki Agama streigib) on jalarihmad ja rinnarihm juba lahti, vaid vöörihm on kinni ja sellest täiesti aitab, isegi maandumisel. Igaks juhuks veel ka spets nuga kaasas juhuks kui peaks liinidesse takerduma. Veekindel (???) raadiosaatja. Võimalikud stsenaariumid peas läbi mängitud. Kas jõuab õhku võtta? Kui kauaks sellises olukorras õhku jätkuks? Kas jõuab käsitsi Agama käivitada kui see ise tööle ei lähe? Milline on ujuvus kui Agama ei tööta? Kuidas maanduda nii et ise liinidesse ei takerduks, juhul kui kurss on vastutuult? Kuha paigutada nuga nii et selle igas olukorras ka kiirelt kätte saaks? Kas pääste jõuab kiirelt kohale kui vaja? Kas peaks ka mingi õhukese päästevesti selga ajama, mis istmesse ära mahub? Jne. jne.
Olin ka reservi peale jätnud, oinas. Õnneks ei olnud vähemalt telefoni taskus. Raadio oli kaasas aga see peaks veekindel olema ja ükskord peab ka seda ju testima.
Seni pole mingeid tehnilisi rikkeid vee kohal esinenud, mis on juba saavutus omaette.

Nii ma siis seal jälle kihutasin. Kõik toimis liigagi hästi, lausa nii hästi et unustasin end täielikult tiirutama ja tegin lihtsa ja vana vea. Kütusepaak pole põhjatu ja kütus lõppeb millalgi igal juhul, sõltumata sellest kas lennata maa või mere kohal.
Kütus lõppeski täisgaasilt ja ilma igasuguse hoiatuseta, pool-allatuule kursil ja kõrgusel 5 - 6 meetrit. Kaldast ca 50 meetrit. Ristnas läheb päris ruttu sügavaks ja 20 m kaldast on juba üle pea.
Jõudsin veel veidi kalda suunas (alla tuult) keerata ja enne vee kontakti ka vööklambri avada. See oli kõik mida oli üldse võimalik nende sekundite jooksul veel teha.
Kuna kiirus olis suur, oli laks kõva ja esmalt päris hirmuäratav, kuna kogu kupatus oli hetkega vee all.
Instinktiivselt libistasin vee all end istmest välja allapoole, ise palvetades, et kuhugi ei takerduks sest ka õhu puudus tekkis kohe (ei jõudnud loomulikult suuremat lõuatäit hapnikku ahmata kui seda veel pakuti). Tegelikult tekkis isegi hetkeline paanika.
Saing siiski end kohe tuule suunas vabaks. Üllatuseks oli ka Agama käivitunud ja mootor ujus mul nina all. Vari oli ilusti akendega vette kukkunud ja sealt üle selja vee pinnal nii et isegi vett väga sees polnud. Hakkasin kohe kiirelt kalda poole ujuma ja masinat järele vedama, ise mõtlesin et kui kiirelt siis kajakk ka kohale jõuab?
Suutsin ligi 10 m iseseisvalt ära ujuda. Muidugi oleksin igasuguste probleemide korral kindlasti uppunud enne kui abi kohale jõudis. Kui kajakk kohale jõudis, hakkasime kahekesi kalda suunas rebima aga vari täitus pidevalt veega ja kiirelt tekkis selline takistus et kohati tundus et veab hoopis merele tagasi. Lainet õnneks peaaegu polnud. Suure ühise pingutuse tulemusena milleks oli umbes 5 min meeletut ujumist, üks käsi süsta sabast kinni ja süstamees täiega sõudmas, õnnestus varbad põhja saada ja sealt sai juba paremini tuge. Edasi rebisime mõlemad juba veest ja seegi oli väga vaevarikas. Mererohtu õnneks peaaegu polnud. Vööni veest hakkasin varju veest välja tõstma, tagantservast ja otse süsta peale, et vältida igasugust kontakti rannaliivaga. Õnnestus. Mootor ulpis kõrval. Kui kajaki koos tiivaga kaldale kuivale saime, läksin mootoriga tagasi sügavamale et Agama ujuvust proovida. Tõesti super. Poleks pidanud üldse istmest välja ronima, istu nagu tugitoolis. Tõin siis masina kaldale ja võtsin Agama maha. Kui juba mootor niikui nii uppunud, oli vaja nüüd katsetada kuidas on ujuvus ilma Agamata. Üllatavalt hästi kandis, kuigi õhku selleks ajaks enam kuskile jäänud ei olnud. Kui ehk veidi saabastesse, istmevahtudesse ja reservi konteinerisse. Peamine ujuvus tuli muidugi tühjast kütusepaagist. See kandis nii hästi et tegelikult püsisin koos mootoriga isegi pinnal. Tõsiseks ohuks on hoopis paagi asetus, mis tahab vägisi paagi vee peale tõsta ja piloodi näoli vette keerata – väga ohtlik kombinatsioon, kust ise ei pruugi välja pääseda. Madalamate paakide puhul on asi veel hullem, Zenithi paak on peaaegu selja taga. Olen kindel et kui kõik raami ja puuri tühimikud vahuga täita, oleks olukord parem, samuti tundub et mistahes päästevest aitaks sellises olukorras ka, rääkimata mingitest paukvestidest.
Päästja peab muidugi edaspidi olema vee peal ootel, mitte rannas. Ja reservi pole vaja oma laiskusest madalal vee kohal kanda. Agamat ei maksa umbusaldada, selle automaatpäästik on nii lollikindel, et pole teada ühtki juhtumit kus see oleks alt vedanud.
Täisvarustuses ujumine oli lihtsam kui olin arvanud.
Jälle üks õpetlik ja praktiline kogemus.
Järgnes varustuse hooldus.
Mootor laiali, kõik kuivaks. Mõned kinnised laagrid (nagu reduktor) jäid avamata, eks näe kaua kestab. Kui juba laiali, siis ka mõned hooldused ja kontrollid. Täna veel viimistlus, kokku ja peaks tulema parem kui uus. Lisaelektroonikaga on kahtlane, PPG meter oli vett täis ja patarei võtsin tagant ära alles hiljem. Jälle oma lollus, selle oleks üldse võinud ju maha jätta.
Varjuga läks eriti lihtsalt kuna Ozonel on vett täielikult hülgav kangas ja Paradiisi Villa katuse alla sain varju ilusti tagant servast rippuma täies pikkuses. Varju olen ka varem pesnud aga siis oli vari ja liinid liiva, mererohtu ja millimallikaid paksult täis. Vee voolikule panin pikendustoru ja pesin ka seest kõik üle. Juba paari tunniga oli kõik päris talutavalt kuiv. Jälle parem kui uus.
Reservi kuivatasin toas ja ilma muredeta, pakkimine pole ka esmakordne.
Kõige kauem kuivasid saapad ja iste.
Agamale uus padrun ja päästik ning jälle peale. PPG meter vajab põhjalikumat reanimatsiooni.
Raadiosaatja (Alinco G7 3-band) pakkus väga positiivse üllatuse. Ligunes vees ligi 15 minutit ja sealt samast oleks võinud vabalt ka sidet pidada. Täiesti korras ja testitud.
PS: Maa kohal poleks ma kindlasti jõudnud vastu tuult keerata, s.t. crash oleks tulnud kõva ja tagajärjed vastavad. Elagu vesi.
Täna jälle trenni
Mingi video sain ka aga kahjuks mitte kukkumise hetkest. Selle panen üles kui mahti saan.

_________________
Elu on seiklus!

Pako


Üles
 Profiil  
 
Näita postitusi eelmisest:  Sorteeri  
Tee uus teema Vasta teemale  [ 1 postitus ] 

Kõik kellaajad on UTC + 2 tundi


Kes on foorumil

Kasutajad foorumit lugemas: Registreeritud kasutajaid pole ja 3 külalist


Sa ei saa teha uusi teemasid siin foorumis
Sa ei saa postitustele vastata siin foorumis
Sa ei saa muuta oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa kustutada oma postitusi siin foorumis
Sa ei saa postitada siin foorumis manuseid

Otsi...:
Hüppa:  
cron
POWERED_BY
et 3.0.10