Pressiteade
Maailma karikavõistlused motovarjuspordis Saaremaal
Paap Kõlar
Saaremaal algasid täna Eesti Tiibvarjuspordi Liidu poolt korraldatavad põnevad lennuvõistlused, mis on saarel muutunud juba omamoodi traditsiooniks.
Tegu on eriti atraktiivse spordialaga, mille keskmes on motovari, mida rahvakeeles ka karlssoniks kutsutakse. Tõesti, mootor koos pöörleva propelleriga on piloodil seljas, kuid reaalses elus sellest siiski lendamiseks ei piisa, pea kohal on ka tiibvari, mis tagabki tegeliku õhuspüsimise, manööverdusvõime ning turvalisuse.
Saarlastele peaksid sellised õhusõidukid juba päris hästi teada olema, kuna neid aparaate on olnud siinkandis näha regulaarselt juba mitu kevadsuve järjest ning reeglina osalevad neil võistlustel ka kohalikud piloodid, kelle hulgast tuntum ehk kohalik estraaditäht Taniel Vares, kes põnevast spordialast kindlasti ka oma lauljakarjäärile inspiratsiooni ammutab.
Võistlusformaadiks on sellel võistlusel päris uudne, eestlaste endi poolt väljatöötatud ja tänaseks ka rahvusvahelise lennuföderatsiooni poolt heakskiidu pälvinud kestvuslend,
ametliku nimetusega Esimesed FAI Maailma Motovarju Enduro Karikavõistlused.
Lisaks toimub seekordne lennuenduro veel ka Nordic sarjas ja sellisena Saaremaal juba 3. korda.
Seni on võidud jäänud peamiselt Eesti tipp-pilootidele, nagu Ott Maaten ja Paap Kõlar, kuid möödunud aasta võit läks Soome noorele talendile Antti Lauttamusele.
Seekord on konkurents aga veelgi tihedam kuna lisaks soomlastele ja eestlastele osalevad ka rootslased, üllatuskülalistena aga on saabunud ja juba võistlustules terve motovarjurite võistkond Saudi Araabiast.
Võistlusnädal.
Võistlusnädal algas täna, Esmasp. 30. Mail ja kestab kuni Laupäevani, 4. Juunini.
Võistlusala hõlmab kogu Saaremaad ja Muhumaad ning sisse jäävad isegi mõned põnevad laiud. Samas on teadlikult välja jäetud Vilsandi Rahvuspark ja Jaanalinnu farm Muhumaal, samuti Kuressaare Lennujaama teeninduspiirkond selle aktiivsetel tegevusaegadel.
Võistluste läbiviimiseks on valitud spetsiaalselt hiliskevadine aeg, mis sobib ilmade poolest reeglina lendamiseks kõige paremini, samas kogub turismihooaeg alles hoogu, teenindus ei ole veel üle koormatud ja põllud ning heinamaad on veel madalad, mis on sellel spordialal oluline.
Paljud võistlejad on saabunud koos peredega sest võistluse koostööpartner Johan SPA pakub lausa suurepäraseid tingimusi ka puhkamiseks. See hotell ongi saabuval nädalal omapäraseks võistluskeskuseks, kus vahepeal ka piisavalt puhata peaks saama.
Adrenaliin lakke.
Kestvuslennu võistlustel, kus iga piloot lendab päevas kuni 5 tundi ning tema põhiülesandeks on lennuorienteerumine ning erinevad vahemaandumised spetsiaalse kaardi alusel, tõuseb adrenaliinitase osalejatel kohati päris taevasse, seda enam et taolise kestvuslennu jooksul tuleb alati ette päris uskumatuid olukordi ja kummalisi vahejuhtumeid, mis kõik kiiret lahendamist vajavad. Kellel lõppeb kütus ootamatult, kellel veab tehnika alt ja tuleb sooritada hädamaandumine, kes aga vajab abi lihtsalt transpordi korraldusel.
Minul endal on tulnud ette ka selliseid situatsioone kus juba enne hädamaandumist kuhugi aida taha, on peremees väljas uudistamas ja mul on õnnestunud oma olukorrast ja vajadustest suuline ülevaade anda veel enne maandumist. Nii ongi juhtunud, et praktiliselt kohe kui jalad maad puudutavad, jookseb kohalik abivägi juba paigale kas vajalike tööriistade või kütusega. Olukord saabki niimoodi lahendatud veel enne kui ta õieti tekkinud on ning võistlus võib jätkuda täie hooga samast taluhoovist.
Enamasti ongi lennule kulutatud aeg väga kriitilise tähtsusega, seetõttu sõltub palju ka abipersonalist, tugisõidukitest ja juhuslike möödujate abivalmidusest. Samas ei ole põhjust karta mingit autodega kihutamist, sest kuigi lennul võib võistlejatel vägagi kiire olla, siis maandumiste ja startide vaheline aeg maapinnal pole võistlus ning kiirustamiseks puudub vajadus. Pigem tekib oskusliku ajaplaneerimise tulemusena võistlejatel võimalus lendude vahepeal hoopis tankida, puhata, keha kinnitada või lausa vahelduseks SPA-s lõõgastuda.
Väikese soovitusena ütleks saarlastele, et kui saabuval võistlusnädalal keegi imelik olend kuskil kummalises kohas juhtub maanduma, ei maksaks talle seda kohe pahaks panna, pigem tasuks uurida, kas on võimalik talle millegagi kasulik olla. Taoline abi on võistlusmäärustega igati lubatud ja lausa soovitatav ning kogu vaev saab piloodi poolt kindlasti korrektselt tasutud. Enamus välispiloote valdavad ka inglise keelt, seega suhtlemisraskusi ei tohiks ette tulla.
Võistlusi teenindav transport on enamasti märgistatud vastavate maatunnustega, et oleks lihtsam juba eemalt aru saada, kellega on tegu.
GPS tracking.
Saaremaa suurusel alal võib kergesti juhtuda et piloodid hajuvad suurele alale sedavõrd ära, et neid pole palja silmaga nähagi, kui just ei tea kust otsida.
Selleks et tõsta turvalisust ning et võistluste jälgimine suurel alal oleks kõigile soovijatele lihtsam ja tehnika-ajastule kohane, on enamus võistlejaid varustatud spetsiaalsete GPS träkkeritega, mis võimaldavad jälgida kogu võistlust otse üle interneti.
Metroteci poolt (
www.metrotec.ee) välja töötatud kaasaegne lahendus ning vastavad seadmed näitavad ära võistlejate liikumise vastaval kaardipõhjal lausa sekundi täpsusega reaalajas aadressilt
http://metrotec.ee/SRV/EST/estppa/?l=ESTPeale edukaid esmakatsetusi on praegu sellel Metroteci lehel juba näha rootsi esipiloodi Olof Karlssoni tänased navigatsioonilennud kuid alates Teisipäeva pealelõunast peaks otseetrisse ilmuma enamiku osalejate lennutegevus.
Publikukatse.
Tasub teada, et just publiku huvi silmas pidades toimub Reede õhtul soodsa ilma korral atraktiivne publikukatse, kus on võimalik neid aparaate ning nende lendu päris lähedalt näha.
Orienteeruvalt vahemikus 20.00 - 22.00 saabuvad võistlejad lennates üle Kuressaare lossi ning sooritavad madallennul paar huvitavat ülesannet otse supelranna kõrval muruplatsil. Kavas on vigurlennud ümber pylonite, väike pallimäng pallide ja korviga otse lennult (nn. Parapall) ning lõpuks täpsusmaandumine.
See kõik on samuti võistluste oluline osa ja kõik on oodatud seda vaatemängu nautima, kuid pealtvaatajatel palume püsida ohutus kauguses, milleks on platsi ümbritsevad teed.
Tänud.
Lõpuks on põhjust kasutada võimalust ja tänada kõiki saarlasi kes on olnud mistahes kujul abiks senistel üritustel.
Mul endal näiteks õnnestus võita esimene Nordic Enduro 2014 a. suuresti tänu kohapealt päris juhuslikult leitud tublile autojuhile, kuid neid abilisi on olnud päris mitmeid teisigi ning üht või teistsugust abi on kasutanud pea kõik võistlejad.
Kui nüüd juhtub, et keegi soovib ka sel korral võistlejatele aktiivselt abiks olla, kas oma autojuhi oskuste, transpordivahendi, tehniliste oskuste või lausa remonditöökojaga, võib endast julgelt teada anda (kas tel. 50 51015 või
paap@paap.ee) ja pole välistatud et seda abi võib vägagi vaja minna.
Samuti on oodatud kõik head ideed Saaremaa paremaks tutvustamiseks väliskülalistele. Näiteks pani Muhu Jaanalind just välja majutuspaketi koos teemakohase jaanalinnu munaga, samuti on auhinnalaual esindatud väljamaalastele vägagi eksootiline Pöide õlu. Tänusõnu väärivad veel Johan SPA, Metrotec, Red Bull, Ozone, Hiiumaa puutöö meister Tarmo Kytt, Jõhvi Tiibvarjuklubi, Eesti Tiibvarjuspordi Liit ja Surf Paradiis.